انواع روش های نصب باتری  ups

باتری های ups عمدتا در مدار به دو صورت سری و موازی  و یا ترکیب سری موازی نصب می گردند.

نصب باتری ها به صورت سری

در حالت سری قطب مثبت باتری اول به قطب منفی باتری دوم به صورت متوالی وصل می شود. و در نهایت قطب منفی از باتری اول به قطب مثبت از باتری آخر باقی می ماند. در حالت سری ولتاژ باتری ها با هم جمع و ولتاژ نهایی را به ما می دهد. و آمپر یا جریان باتری برابر با آمپر هر کدام از باتری ها می باشد و ثابت می ماند. یعنی اگر 20 عدد باتری 12 ولت 100 آمپر را به صورت سری به هم وصل کنیم. در مجموع 240 ولت ولتاژ و و 100 آمپر جریان به ما می دهد.

نصب باتری ها به صورت موازی

در نصب باتری ها به صورت موازی قطبهای همنام به هم وصل می شوند. قطبهای مثبت به هم و قطبهای منفی به هم وصل می شوند. در نهایت یک سر مثبت و یک سر منفی خواهیم داشت. در نصب به صورت موازی ولتاژ نهایی برابر با ولتاژ هم کدام از باتری ها خواهد بود و آمپر با هم جمع می شود. در این حالت ولتاژ ثابت می باشد. برای مثال اگر 20 عدد باتری 12 ولت 100 آمپر را با هم موازی کنیم در مجموع 12 ولت خروجی و 2000 آمپر خواهیم داشت.

نصب باتری ها به صورت سری و موازی

در بعضی موارد نیاز داریم تا باتری ها به صورت سری و موازی به هم وصل گردند تا ولتاژ و جریان مد نظر ما را بدست آورند. بطور مثال یک UPS به توان ۱۰ کیلوولت آمپر با ولتاژ۲۴۰ ولت DC داریم که دارای ۲۰عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر به هم سری شده اند . حالا که نیاز داریم بک آپ تایم آن دو برابر شود در این حالت باید ۲۰عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰آمپر دیگر با هم سری و در نهایت با باتری های قبلی موازی نماییم که ولتاژ ۲۴۰ ولت و با ظرفیت ۲۰۰ آمپر ساعت گردد . در نتیجه زمان بک آپ تایم نیز دوبرابر می گردد .

موارد مهم در نصب باتری یو پی اسUPS

همانطور که در بالا انواع روشهای نصب باتری توضیح داده شد. در اتصال و وصل کردن باتری ها یک سری از مسائل ایمنی به خصوص در نصب کابینت باتریهای با ولتاژ بالاتر از ۱۰۰ ولت باید رعایت شود چرا که برق باتری ها، مستقیم (DC) بوده و از لحاظ برق گرفتگی، بسیار خطرناک تر از برق متناوب شهری (AC) می باشد.

به همین منظور جهت رعایت مسائل ایمنی ( بطور مثال برای نصب ۲۰ عدد باتری در یک کابینت ) باید به نحوۀ زیر عمل نمود :

  • ابتدا باید کلیه باتری ها را در داخل کابینت به صورتی که دو قطب غیر همنام باتریها نزدیک هم باشد کنار هم در طبقات قرار می دهیم.
  • حتماً باید دقت گردد بیش از یک نفر همزمان باتریها را نصب ننمایند. کارشناس نصب باتری هیچگونه اشیاء فلزی از قبیل انگشتر ساعت و غیره در دست نداشته باشد . تمام ابزار آلاتی که استفاده می نماید باید دارای محافظ و عایق بندی شده باشند که در هنگام کار باعث اتصال کوتاه نگردد.
  • پس از کنار هم گذاشتن باتریها شروع به بستن اتصالات بین قطب های مثبت و منفی می کنیم . باید دقّت شود در مرحله اول بیش از شش عدد باتری به هم سری نگردد و ولتاژ حداکثر ۷۲ ولت باشد تا خطر برق گرفتگی نداشته باشد . پس از اینکه کلیه باتریها طبقات را به هم متصل نمودیم اولین و آخرین سر قطب باتریها را به فیوز کابینت باتری متصل می نماییم .
  • فیوز کابینت را قطع می نماییم ، سپس با احتیاط بسیار طبقات باتری را به هم متصل نموده و دقت گردد که اتصالات بسیار محکم باشد . حتماً از واشر خاردار برای محکم بودن اتصال بطوریکه بین کابلشو و سرباتری نباشد استفاده گردد .
  • بطور معمول از کابل قرمز برای قطب مثبت و کابل مشکی و یا آبی برای قطب منفی استفاده می گردد . قطر این کابل ها طبق دفترچه راهنما یو پی اس ( UPS ) نسبت به ولتاژDC مشخص می گردد .
  • پس از نصب باتریها، ولتاژ خروجی کابینت باتری را توسط ولتمتر (حالت DC) باید اندازه گیری کرد . باید دقت شود که پراپ مثبت روی کابل قرمز و پراپ منفی ولتمتر بر روی کابل مشکی یا آبی قرار گیرد . ولتاژ مورد نیاز ( طبق مطلب شارژبیش از حد ) با مقداری بیشتر نشان داده شود که بطور مثال در کابینت ۲۴۰ ولت ۲۷۶ ولت می باشد و عدد دیده شده در ولتمتر نباید منفی باشد، در صورتیکه عدد منفی باشد قطب مثبت و منفی باتریها به کانکتور دستگاه برعکس نصب شده که این حالت بسیار خطرناک و احتمال آسیب رسانی به دستگاه وجود دارد. در این صورت حتما باید حتما اصلاح گردد. حال کابینت باتری آماده بوده و قابلیت اتصال به دستگاه را دارد .

تست و بررسی باتریها در زمان فعالیت یو پی اس UPS

به باتریهایی که در حال کارکردن می باشد باید به صورت دوره ای بازدید و سرکشی کرد . بخصوص در کابینت باتریهایی که دارای ولتاژ بالایی هستند ( تعداد باتری آن ها بیش از ۱۰عدد می باشد) حداقل هر۳ الی ۴ ماه یکبار به این باتری سرکشی نمود . چراکه اگر یکی از این باتریها به هر دلیلی خراب گردد ، چون با باتریهای دیگری سری شده اند به همان مقدار جریانی که باترهای سالم دریافت می کنند .

باتریهای خراب نیز همان جریان را دریافت می کنند که این امر باعث گرم شدن باتری می گردد که سوپاپ آن بازمی گردد و گازهای داخلی آن خارج می شود .

اگر این روند به مدت طولانی انجام گردد ، احتمال مشتعل شدن باتری نیزمی باشد . این امر بسیار خطرناک و باعث آتش سوزی در محل نیز می گردد . لذا از این رو بازدید دوره ای برای اندازه گیری ولتاژ تک تک باتریها بسیارهائز اهمیت می باشد . ( باید خاطرنشان کرد چون ولتاژ کابینت بالا است با خراب شدن ۱یا۲ عدد باتری ، دستگاه UPS خاموش نمی شود و شارژر دستگاه UPS به روند شارژ خود ادامه می دهد. )

دیدگاهتان را بنویسید